Hari Jumaat

15 Oktober 2010

Hari ini aku sembahyang jumaat di masjid Kg. Sungai Siput yang baru siap diubahsuai. Aku begitu teruja dengan keindahan seni binaan masjid tersebut. Dalamannya yang cantik dan ruangnya yang begitu luas telah memberi keselesaan kepada para jemaah untuk menunaikan amal ibadah.

Sepanjang pengubahsuaian dilakukan jemaah masjid tersebut telah menumpang bersembahyang di balairaya kampung tersebut yang jaraknya 1 km daripada masjid tersebut. Kerja-kerja ubahsuai telah dapat disiapkan dalam masa 3 bulan sahaja.

Teks khutbah pada hari ini telah dibacakan oleh Imam 2 masjid tersebut iaitu Encik Nahar bin Ahmad. Di dalam khutbahnya beliau menyeru kepada jemaah sekelian, kita semua hendaklah menanamkan cita-cita untuk menunaikan fardhu haji ke Mekah. Di samping itu juga kita hendaklah berdoa ke hadrat Illahi memohon dikurniakan rezeki yang halal supaya hajat kita semua dimakbulkan oleh Allah.

Semasa sembahyang jumaat Tuan Imam telah membacakan Surah Al-Hasyr ayat 21-24. Surah inilah yang telah diajarkan oleh bapa mertuaku supaya menghafalnya suatu masa dulu sewaktu isteriku sakit tenat. Dan kini aku telah mengamalkan membacanya setiap selepas sembahyang subuh dan maghrib.Untuk mengetahui surah tersebut klik
  • sini
  • No comments: