Bengkel Pengurusan Jenazah

24 Mei 2010

Aku telah menghadiri amali pengendalian jenazah di Masjid As-Syakirin bersama rakan sekerja anjuran Unit Kemajuan Islam, UiTM Johor. Penceramah bagi peserta lelaki ialah Ustaz Sungngachee bin Illias. Beliau adalah seorang bilal di Masjid Jamik, Segamat. Ustaz Sungngachee juga pernah menguruskan jenazah arwah ayahku pada tahun 2002 di Hospital Segamat. Manakala penceramah bagi peserta wanita pula ialah Puan Kasminah bte Selamat daripada Pejabat Agama Segamat.

Para peserta telah ditunjukkan tentang cara-cara memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan seterusnya mengkebumikan jenazah. Salah seorang peserta iaitu Saudara Syazali Effendi telah dengan rela hati untuk menjadi "pelakon utama" supaya para peserta mudah memahami kaedah tersebut.

Pada sebelah petangnya ceramah bertajuk ‘Pengurusan Jenazah Dalam Islam’ telah disampaikan oleh Ustaz Norizam bin Suradi daripada Pejabat Agama Daerah Segamat.

Banyak sekali ilmu pengetahuan yang telah dapat aku pelajari daripada bengkel ini dan aku rasa program yang seperti ini perlu untuk dihadiri oleh rakan-rakan yang lain kerana ianya amat bermanafaat juga merupakan tuntutan fardhu kifayah kepada kita semua sebagai umat islam.

No comments: